Einstein ne demiş

Gece yatmadan önce baktığım bir referans kitabın ilk sayfasında gördüm, Einstein’ın aşağıdaki cümlesini:

One thing I have learned in a long life: All our science, measured against reality, is primitive and childlike — and yet it is the most precious thing we have.

Herhalde bu cümleyi Türkçeye şu şekilde çevirmek çok da yanlış olmaz:

Bilim dediğimiz çok ‘tırt’ bir olgudur, ancak yine de elimizde olan en değerli şeydir.

Yani kişi ne demiş: Evet, bilimsel teoriler, gerçeği açıklamak konusunda çok ilkel yöntemler izler ve çocukça açıklamalar yapar; ancak yine de hayatı anlamak için elimizdeki en değerli şeydir, daha iyisi çıkana kadar da ‘hayattaki en hakiki mürşit ilimdir’.

[Einstein’ın cümlesindeki gizli alt-metin: En iyi olduğun şeye karşı eleştirel bakışını hiç kaybetme ama bunu yaparken de onu hor görme. Arkadaş bu bipolar ruh halini bünyede tutabilen direkt dünyaca ünlü olur, benden söylemesi!]

9 thoughts on “Einstein ne demiş

  1. Bu yaziya yorum yapma ihtiyaci hissettim zira bu alintiyi tezime koymayi planliyorum epeydir. O derece guzel bir soz bence 🙂

    Ne kadar komplike metotlar kullansak dahi bilim sayesinde ulastiklarimizin gerceklerle kiyaslandiginda ne kadar basit oldugu bence gayet asikar. O yuzden bilimsel bir aciklama veya yonteme koru korune baglananlari anlamakta zorluk cekiyorum. Zamani gelir daha akilci bir aciklama bulunur ve eskisi terkedillir. O yuzden, “Evrim yoktur, Darwin toptur.” 🙂 Gun gelir Evrim Teorisi’ni cokertecek daha iyi bir teori gelir. Sanirim, o yuzden muhendislik mantiginin temelinde olan faydacilik fikrini seviyorum. Bir teori veya aciklamanin degeri ondan faydalanip hayat kalitemi arttirmak icin uretebilecegim yeni yontem ve araclarla duz orantilidir benim icin.

    • bir dakka bir dakka, asıl ben koycam tezime bu cümleyi. bana ne bana ne, ben de düşünmüştüm aynısını.

      • Kardes payi yapar ikimiz de koyariz, Ezgi. Ama koyu Darwinci oldugun gercegini golgeleyemezsin bu sekilde. Kedi canini seni.

    • Yalnız sen sadece bir mısrayı izole etmişsin ünlü düşünürün şiirinde. Misal şöyle bir kıta var ki, okuyunca karmaşık duygular içine sürüklendim:

      Bir adım geriye uzlaştık
      Çünkü ortalama bir aşktık
      Şiddeti vasatın altında
      Zora gelince kaçtık

Bir Yanıt Bırakın

