Sunday Coffee Breakfasts #1

Yer: İstanbul – Ev, Tarih: 25.12.2011, Zaman: 10:36 AM

Kullanılan kahve markaları: Espresso için “Simon Lévelt” (Corazon Espresso Blend – Espresso Roast)

Sunday Coffee Breakfasts #1

İlk yazımda direk konuya giriyorum, espresso yapımının incelikleri, espresso makinesinin genel kullanımı gibi. Bahsi geçen bütün kahveler çekirdektir, öğütülmüş kahve değil. Önce espresso makinesinin su haznesini soğuk su ile doldurdum…

2 shot espresso yani doppio yaptığım için kahve öğütücüye espresso roast olan kahve çekirdeklerinden iki ölçek koydum. 1 shot espresso, 1 oz. espresso’dur. 2 shot ise 2 ounces. Ve çekirdekleri espresso makinesine uygun olacak inceliğe kadar çektim, eğer kahve öğütücünüzün espresso için ayarı varsa sorun yok, ama yine de un kadar olmasa da una yakın toz haline geldiğinden emin olun. Eğer kahve öğütücünüzün ayarı yok ise, yaklaşık 25-30 sn. boyunca çekin ve kahveyi elleyin, un gibi olmuş mu diye. Ama bu esnada kahvenin o eşsiz kokusunun etkisine kapılmayın henüz…

Kahveyi uygun incelikte öğütmezseniz, kahvenin tadı espressoya geçmez. Bu önemli bir mevhum. Espresso makinesinin cezvesine 2 shot espressoluk öğütülmüş kahveyi doldurup iyice ezerek sıkıştırın. Sıkışması önemli. Espresso makinesini ON ayarına getirin, filtre tutacağını (ben cezve diyorum) yuvasına oturtun ve su sıcaklığının yeterli seviyeye ulaşmasını ve makinenin hazır hale gelmesini bekleyin. Bu esnada damlama tepsisinin üzerine espresso bardak ya da bardaklarını koymayı unutmayın. Bu durumda 1 bardak koyarsanız doppio (2 shot espresso), eğer 2 bardağı yanyana koyup espresso alırsanız, her bardakta solo (1 shot espresso) olacak şekilde espresso geçirmeniz gerekiyor, çünkü en nihayetinde 2 shot espressoluk kahve koymuştuk! Ne kadar kahve o kadar espresso! Eğer espressoyu akıtmaya devam ederseniz ne olacağı da ilerleyen yazılarda… (Ama ipucu: Lungo)

Efendim, istenen sıcaklığa gelince başladım doppioyu makineden çekmeye, o esnada (tabi biraz gürültülü oluyor ev tipi espresso makinelerinde) akıl almaz espresso kokusu sizin İtalya’ya astral seyahat yapmanıza sebep olabilir… Tabi damlama tepsisine koyduğunuz bardağın kaç shotlık olduğunu biliyor musunuz? o da önemli, acaba espresso nereye geldiğinde çekmeyi durdurucam sorusunun cevabı burada yatıyor çünkü. Ben doppio yaptığım için 2 shot espressoluk çizgide bırakıyorum, ve altında koyu kahve espressosu üstünde sarı köpüğü ile espresso içime hazır. İçtiğim de ise espressonun o acımsı, odunsu ve bazen de tarçınımsı yoğun tadını hissetim, gerçekten çok güzeldi. Beğendim, ama tabi şunu da eklemem lazım, espresso ikram edilecek bardaklar veya kullanılan shot bardakları daima kullanmadan önce ısıtılmalı. Çünkü espressonun içim (tazelik) süresi 20 sn.dir. Ardından hemen ekşimeye başlar, aynı şey espresso soğuk bardağa değerse de olur, bu nedenle espresso keyfini uzatmak için bardakları ısıtın. Zaten espresso makinelerinin üzerindeki bardak ısıtma bölümü bundan dolayı vardır. Ancak bardak ısıtmanın pratik yollarını da ilerleyen yazılarda yazacağım.

Espresso’nun yanına; 4 çırıpılmış yumurta, bi yandan Stan Getz ve Astrud Gilberto dinlemek ise espresso yapımının esansiyellerindendir…

Afiyet olsun.

3 thoughts on “Sunday Coffee Breakfasts #1

      • Kapsul bagimliligi disinda fena bir cozum degil bence de. Zira abijdan’in espressonjazz kadar bu islerle ugrasacagini sanmiyorum.

Bir Cevap Yazın

