24 Ocak 1993

Dönem tatili. ‘Büyüdüğüm ev’ diyebileceğim anneannemlerin Köroğlu Caddesi’ndeki evindeyiz Ankara’da. Karlı Sokak’ın bir paraleli… O çok sevdiğim anneanne-dede evinde tembellik yapıp, Uludağ gazozu içip (yeşil etiketli olanlar için kavga ederek), sağı solu karıştırırken sürekli açık olan televizyondan gelen haber evdekileri fena sarsıyor. Ben de 9 yaşındaki çocuk aklımla olanları kavramaya çalışıyorum.

Uğur Mumcu’yu evdeki birkaç kitaptan ve büyüklerin sohbetlerine kulak misafiri olduğum kadarıyla biliyorum. Ama tabi ki kim olduğunun çok da farkında değilim. Yanıbaşımızda patlayan arabanın görüntüleri, insanların göz göre göre nasıl öldürülebileceğine dair 9 yaşındaki kafamda algı problemi yaratıyor. Sanırım hayatımda insanın insana yaptığı zulümle bu kadar net olarak ilk karşılaşmam. O gün ve sonraki günlerde sürekli açık olan televizyona daha dikkatli bakıyor ev halkı. Genellikle bir kanalın açık unutulduğu ekranda gün içindeki haberler takip ediliyor daha çok. Haberleri izlerken sıkılan ben bile kumanda elime geçtiğinde suikaste dair birşeyler bulmaya çalışıyorum. Birkaç gün sonra Uğur Mumcu’nun yan sokaktaki evini buluyoruz. Sanırım dedem, annem ve anneannemle gitmiştik. Emin değilim… Hatta evi bile tam hatırlamıyorum. Sadece arayış ve yürüdüğümüz sokak var zihnimde. Cenaze törenini izliyoruz ekrandan. Orada olmayı çok istiyorum. Bizim neden gitmediğimizi de tam anlamıyorum. Annem küçüğüz diye düşünüyor sanırım. Oturduğumuz Köroğlu Caddesi, Uğur Mumcu Caddesi oluyor. Caddenin başındaki anıtın ve yeni isminin açılış törenine gidiyoruz dedemle. Erdal İnönü bir konuşma yapıyor (hatta sonrasında dedemin onunla konuşmasının ardından kendisinden öpücüğü kapıyorum). Bu da sanırım milli bayramlarda trampet çalarak katıldığım okul kortejlerinin dışında katıldığım ilk yürüyüş ve tören oluyor. Sebebini tam anlayamadığım şekilde çok ağlıyorum. Her ne kadar Uğur Mumcu’yu çok bilmesem de, ‘ölüm’, ‘öldürülmek’, bir insanın başka ‘birini katletmesi’ dayanamayacağım kadar korkunç geliyor. Ama en azından, sosyal medyanın ağlarını henüz tam olarak örmediği şartlarda, o kadar çok insanı bir arada, sokakta görmek biraz umut düşürüyor çocuk aklıma.

Suikastten ve onunla ilgili okuduklarımın ardından “gazeteci olacağım” diye bile düşünüyorum bir süre. Sonrasında “en iyisi başbakan olayım. En geçerli mevki o” diyorum. Lakin görüldüğü üzere ikisinin de harcım olmadığını gösteriyor bana hayat…

Türkiye’de 1909-2009 yılları arasında 61 gazeteci öldürülmüş (Türkiye Gazeteciler Cemiyeti). Tabi bunlar resmi kayıtlar. Örneğin 1915 olaylarında hayatını kaybeden gazetecilerin de listeye eklenmesi talebi mevcut (Emir Çelik, BİA Haber Merkezi, 19 Nisan 2011).

Son olarak bugün NTV’de izlediğim Yakın Plan’ın ‘Uğur Mumcu’ bölümü ile aşağıdaki programları tavsiye ederim.

‎”…
Birer mezar taşı gibi savrulduk. Vicdan sustu. Hukuk sustu. Insanlık sustu.
Göz göre göre öldürüldük ey halkım, unutma bizi…

Korkmadan öldük ey halkım, unutma bizi…” U.M.

One thought on “24 Ocak 1993

  1. Demek Uğur Mumcu öldürüldüğünde daha 10 yaşındaymışım… Sanki daha büyüktüm, sanki orta okuldaydım?!?

    Ben senin kadar çok şey hatırlamıyorum bu olayla ilgili ancak yine de anlattığın şeyler çok tanıdık geldi. Sanırım çoğumuz da benzer şeyler hissetmişizdir.

    Yazını okurken gerçekte hiç görmediğim Mumcu’nun öldürüldüğü ‘o sokak’ gözümde canlandı. Hatta Uğur Mumcu’nun arabaya binmesi ve arabanın patlama anını bile hatırladım. Beynimdeki kayıtlar o kadar eski ki, gözümün önüne gelen bu görüntüleri televizyonda mı izledim, yoksa kafamda kendim mi kurdum onu bile hatırlayamadım.

    Yıllar önce, hepimiz evde gece yarılarına kadar Siyaset Meydanı’nı izlerken, gençlerin olduğu bir bölüm vardı. Orada bir genç çok güzel konuşmuştu ve soyadı Mumcu’ydu. Evde hepimizin ‘Acaba bu çocuk Uğur Mumcu’nun oğlu mu?’ dediğimizi ve büyük bir heyecan duyduğumuzu hatırlıyorum. Hala bilmiyorum o çocuk, Özgür Mumcu muydu?

Bir Cevap Yazın

