Sultanlar, Tüccarlar, Ressamlar

2012, Hollanda ve Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin başlangıcının 400. yılı. Bu kutlu olayın şerefine Hollanda’da ve Türkiye’de pek çok etkinlik düzenleniyor. Gurbetçiler olarak Hollanda ayağını (TurkeyNow) merakla beklediğimiz bu organizasyon, geçtiğimiz haftasonu Leman, Şevval ve Şehnaz Sam’ın festivali açmasıyla başladı. Kesin giderim dediğim bu konseri o tarihlerde İstanbul’da olmam sebebiyle kaçırdım ama ben de boş durmadım ve Pera Müzesi’nde aynı festival kapsamında düzenlenen ‘Sultanlar, Tüccarlar, Ressamlar‘ sergisine gittim.

Sergi, 1612’de Sultan 1.Ahmet’in Birleşik Hollanda Cumuriyeti’ne deniz ticareti izni vermesiyle başlayan ilişkilerin ilk 200 yıllık dönemine yoğunlaşmış. Sergiyi gezerken kafamda dün-bugün karşılaştırması yaptım ve bu karşılaştırmalardan aklımda kalanları siz değerli yeni yetme gurme okuyucuları için yazdım. Buyrun efendim:

  • Amsterdam’ın Dam Meydanı ve İstanbul’un At Meydanı iki ayrı tabloda resmedilmiş. Amsterdam’ın 17. ve 18. yüzyıllardaki halinin bugünkü ile bire bir aynı olması, buna karşılık İstanbul’un bugünkü haliyle en ufak bir alakasının olmaması beni her zamanki gibi yine şaşırttı.

    Jean-Baptiste van Mour'dan Sultanahmet Camii ve At meydanı

    Gerrit Berckheyde'den Amsterdam Dam Meydanı

  • Sergide dönemin Hollanda büyükelçilerinin portrelerini de görmek mümkün. Bu portrelerde resmedilmiş beyleri, bugünün Hollandalılarıyla karşılaştırdığımda kendilerini Hollandalıdan çok Alman buldum. Zira hepsinin saçı koyu renkti (Boş zamanlarımda yaptığım istatistikler, bir Alman’ın koyu renk saça sahip olması olasılığının bir Hollandalıya göre kırk kez daha fazla olduğunu gösteriyor).
  • Sergide ‘Osmanlı dönemindeki kostümler’ temalı 32 parçadan oluşan bir resim serisi de vardı. Her resimde bir Osmanlı, jeolojik ve sosyoekonomik konumuna uygun günlük kıyafetiyle resmedilmiş. Çok geniş bir giyim yelpazesini bizlere sunan bu seride; bir harem ağasının, bir Rum rahibin veya Mikonoslu bir köylünün o dönemde nasıl giyindiğini, hatta nasıl sakal, bıyık bıraktığını, saçını nasıl topladığını görmek mümkün. Sanırım bu sergide ilgimi en çok çeken şey bu kostüm serisi oldu.

Jean-Baptiste van Mour'dan Osmanlı'da Çavuş

Hollanda-Türkiye festivalinin benim için ilk ayağı olan bu sergiden genel olarak memnun kaldım. Beyoğlu’na gittiğinizde uygun olursanız Pera Müzesi’ne uğramanızı bir yeni yetme gurme olarak içtenlikle tavsiye ederim.

Hamiş: At Meydanı’nı ve Osmanlı kostümleri serisini resimleyen kişi, Flaman ressam Jean-Baptiste van Mour. Bahsi geçen resimlere ve kendisiyle ilgili daha ayrıntılı bigliye buradan ulaşabilirsiniz.

6 thoughts on “Sultanlar, Tüccarlar, Ressamlar

  1. Sergiyi gidip gördüm ve gerçekten görmeye değer. Özellikle de Hollandalı ressamlara ait Osmanlı tabloları… Osmanlı döneminde kahve içimiyle ilgili de birçok eser var. Çok ilginç idi. Ancak her resimde ellerde esrar içilen uzun pipolar vardı, Hollandalı ressamlar mı ekledi 🙂 yoksa Osmalı döneminde bu kadar yaygınmıydı bilinmez. Pera’da bulunan Konstantiniyye’den İstanbul’a sergisi daha da etkileyici! 2’sini de muhakkak görün derim ben!

  2. Yazi yazilali epey olmus, fakat ben yine de hem tarz hem icerik acisindan begenerek okudum. Insanlarin daha serbest olma imkani olan yaz aylarinda (gurbetteki garibanlarin da memlekete dondugu diye ekleyelim) bu minvalde yazilara devam ederseniz cok insani memnun edeceginizi dusunuyorum.

    Yukaridaki yorum icin de — esrar / afyon Osmanli’da epey yaygindi ama Hollandalilarin ilgisini de muhtemelen daha cok cektigi icin normalden daha siklikla resmedilmis olma ihtimali yuksektir herhalde. O isin Hollanda’da populer olmasi kronolojik olarak Osmanli’dan cok sonradir.

    • Sevgili Kalemzade,
      Yazı hakkındaki yorumların için çok teşekkürler. Önerini dikkate alacağım:)

Bir Cevap Yazın

